تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

مصرف نیتریت سدیم در دوران بارداری

شیمیایی
مصرف نیتریت سدیم در دوران بارداری

مصرف نیتریت سدیم در دوران بارداری :

جالب است بدانید خوردن بعضی از گوشت های بهداشتی و پخته شده نیز می تواند خطرناک باشد, مخصوصا مصرف نیتریت سدیم و نیترات سدیم در مواد غذایی .
احتمالا , شما می دانید, که در دوران بارداری باید از خوردن بعضی مواد غذایی و نوشیدنی اجتناب کنید . مثلا, مصرف الکل در دوران بارداری بسیار مضر است.
همچنین, پزشکان مصرف کافیین را مضر دانسته اند . خوردن گوشت غیر بهداشتی وخام نیز به علت الودگی های باکتریایی می تواند خطرناک باشد .

اهمیت :

ترکیبات نیترات سدیم و نیتریت سدیم هر دو نمک هستند و به عنوان نگهدارنده گوشت استفاده می شوند .
از آنجا که هر دو عامل اکسیداسیون هستند , به این معنی که الکترون ها را از پیوند های شیمیایی خارج می کنند و مولکول ها را می شکنند , می توانند DNA و دیگر مولکول های بحرانی را در باکتری ها از بین ببرند و این مانع رشد باکتری ها می شود .
هر دو نمک نگهدارنده ی خوبی هستند ولی متاسفانه این نگهدارنده ها با مولکول ها و مواد داخل گوشت نیز واکنش می دهند و ترکیبات مضری به ویژه برای جنین در حال رشد به وجود می اورند .

بیشتر نگرانی ها ی بهداشتی درباره ی نگهدارنده های گوشتی درواقع متوجه مصرف نیتریت سدیم است .
ولی , مقدار کمی از نیترات سدیم در بدن تبدیل به نیتریت می شود و مشکلاتی را به وجود می اورد .
دکتر مری کمپبل و شاون فارن در کتابشان به نام ” بیوشیمی ” چگونگی واکنش نیتریت با ترکیباتی که آمین های ثانویه نامیده می شوند را بیان می کنند . این واکنش ها باعث به وجود امدن سرطان می شوند.

نگرانی  ها :

واکنش نیترات برای تشکیل نیتریت وسپس واکنش با آمین های ثانویه به دلیل اینکه گوشت یک منبع غنی از آمین های ثانویه است نگران کننده است .
بنابراین , از انجا که نیترات اغلب در رژیم غذایی به عنوان نگه دارنده ی گوشت استفاده می شود, هنگام خوردن گوشت هایی که نگهدارنده ی نیترات دارند , شما تمام مواد لازم برای تشکیل سرطان را مصرف می کنید .
دکتر مریام استپپرد در کتاب خود ” برنامه ریزی بارداری زایمان ” توضیح می دهند , چگونه عوامل سرطال زا باعث ایجاد سرطان در بدن شما و جنین می شود .

شاخه ای از مرکز کنترل بیماری و پیشگیری امریکا” CDC “که اژانس ثبت وبررسی مواد سمی و بیماری ها نامیده می شود , بیان کرده است زنان باردار در برابر مواد سمی شامل نیترات و نیتریت بسیار حساس هستند .
مطالعات انجام شده , بر روی آب آشامیدنی الوده به نیترات و نیتریت نشان می دهد که نیترات می تواند از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود و هم زمان برای سلامت مادر و جنین مضر باشد .

نگاه کارشناسی :

علاوه بر پتانسیل سرطان زایی , به علت احتمال واکنش نیترات با هموگلبین , که اکسیژن را از شش ها به بافت ها می رساند, می تواند خطرناک باشد .
وقتی نیترات در بدن تبدیل به نیتریت می شود و با همو گلبین واکنش می دهد , پروتیین اصلاح شده ای به نام متیگلبین تولید می کند .
متیگلبین نمی تواند اکسیژن را به خوبی حمل کند و در نتیجه اکسیژن کمتری به بافت ها می رسد و وقتی شما حامله باشید , اکسیژن کمتری به جفت جنین می رسد و این می تواند خطرناک باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید