تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

تفاوت مواد طبیعی و مواد مصنوعی چیست؟

مقالات (عمومی)
تفاوت مواد طبیعی و مواد مصنوعی چیست؟

مواد طبیعی و مواد مصنوعی، تمام چیزی های که در اطراف خود می بینیم را تشکیل می دهند. برخی از وسایل مورد استفاده شما طبیعی و برخی دیگر مصنوعی است. برای درک مفهوم مواد طبیعی و مواد مصنوعی با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

 

مواد طبیعی، موادی هستند که توسط انسان مهار و از عناصر طبیعی مانند گیاهان، حیوانات و یا پوسته زمین تهیه می شوند. مواد طبیعی می توانند بیوتیک هایی باشند که از موجودات زنده به دست می آیند. به عنوان مثال، چوب، پنبه، خمیر کاغذ، عسل، چرم و پشم مواد طبیعی هستند زیرا از گیاهان و حیوانات بدست می آیند.

 

مواد معدنی که در طبیعت یافت می شود نیز مواد طبیعی هستند. در میان مواد معدنی، سنگ ها، کانی ها و فلزات برجسته تر هستند. مواد طبیعی در طبیعت در حالت خالص هستند. به عنوان مثال، نقره را می توان از نقاط مختلف پوسته زمین استخراج کرد. برخی از مواد بدون دخالت انسان (مانند نفت، زغال سنگ و الماس) تشکیل می شوند و آماده استفاده هستند.

 

در حالی که برخی دیگر نیاز به اعمال انسانی دارند (مانند چرم، پارچه های طبیعی و چوب) تا برای استفاده مناسب شوند. لازم به ذکر است که این نوع مواد حتی پس از اصلاح و فرآوری نیز به حالت طبیعی خود می مانند. به عنوان مثال، نقره خالص شده به شکل طبیعی باقی می ماند.

نمونه هایی از مواد طبیعی

۱ – چرم

چرم ماده ای است که از پوست برخی از حیوانات به دست می آید و جز مواد طبیعی است.

۲- شیر

بیشتر شیرهای تجاری از دام و عمدتا از گاوها تهیه می شوند بنابراین جز مواد طبیعی هستند.

۳- کودهای طبیعی

کودهای طبیعی در فرآیند تجزیه از مواد بیولوژیکی استخراج می شوند. به طور کلی از فضولات حیوانی و فضولات گیاهی به عنوان کود در صنعت کشاورزی استفاده می شود.

۴- پر

از پرها به عنوان عناصر زینتی در صنعت پوشاک استفاده می شود، مانند پر کردن بالش و مواد نوشتاری.

۵- پشم

پشم یک ماده طبیعی است زیرا به صورت طبیعی از پوست گوسفند تهیه می شود.

۶- پنبه

پنبه گیاهی است که الیافی تولید می کند که از آن برای تولید پارچه استفاده می شود.

۷- چوب

چوب یکی از رایج ترین مواد طبیعی است که از درختان استخراج می شود.

۸ – آهن

آهن دومین فلز فراوان در این سیاره است. تطبیق پذیری بالای آن باعث شده است که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از این فلز در ساخت و ساز، وسایل نقلیه و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.

۹- مس

مس فلزی قهوه ای رنگ و گاهی مایل به قرمز است. این فلز یک رسانای بسیار خوب الکتریسیته است. به همین دلیل در سیستم سیم کشی برق بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۰- گرانیت

گرانیت یک سنگ آتشفشانی و نفوذی است که ظاهر آن دانه دانه است. به دلیل جذابیت، گرانیت در ساختمان ها به عنوان یک عنصر زینتی استفاده می شود.

مواد مصنوعی چیست؟

مواد مصنوعی یا موادی که ساخته دست انسان است از پلیمرهای سنتزی و یا مولکول های کوچک ساخته می شود. ترکیبات مورد استفاده در ساخت مواد مصنوعی، بیشتر از مواد شیمیایی نفتی یا پتروشیمی به دست می آیند. برای ساخت انواع الیاف مصنوعی از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می شود. بیشتر مواد مصنوعی از مواد شیمیایی حاصل از پلیمرها ساخته می‌شوند بنابراین قوی ‌تر و مقاوم‌ تر از مواد طبیعی هستند.

 

مواد مصنوعی تقریبا نیمی از موادی را تشکیل می دهند که در همه زمینه های فناوری نساجی استفاده می شوند. روش‌ های مختلفی برای ساخت این مواد وجود دارد اما متداول ‌ترین روش، ذوب است. در این فرآیند از دمای بالا برای تغییر و شکل دادن و تغییر ابعاد الیاف یا مواد مصنوعی استفاده می شود.

 

مواد مصنوعی سخت هستند و اغلب ویژگی های مورد پسند مصرف کننده را ارائه می دهند. برخی از رایج ترین ویژگی های مواد مصنوعی ضد آب، قابلیت کشش و مقاوم در برابر لکه است. در مقابل الیاف طبیعی بسیار حساس هستند و با گذشت زمان تمایل به تخریب دارند. این بدان معنی است که آنها زیست تخریب پذیر هستند. الیاف مصنوعی مقاوم هستند و زیست تخریب پذیر نیستند. برخی از رایج ترین مواد مصنوعی عبارتند از نایلون، پلی استر، فیبر کربن و ابریشم مصنوعی.

 

در دوران اخیر، اختراع مواد مصنوعی جدید رونق گرفته است. با استفاده از فناوری جدید، دانشمندان مسیرهای مصنوعی جدیدی برای اتصال مولکول‌های کوچک به زنجیره ‌های پلی استر بزرگ با خواص مناسب برای مصارف خاص کشف کرده‌ اند. نمونه ای از این مواد مصنوعی جدید، الیاف پلی پروپیلن است که در فرش استفاده می شود یا انواع پلی اتیلن ها است که برای ساخت بطری های پلاستیکی استفاده می شوند. محققان همچنین موفق به تولید مواد فوق العاده قوی مانند کولار شده اند.

نمونه هایی از مواد مصنوعی

پلاستیک های زیستی

پلاستیک ها تجزیه نمی شوند بنابراین منبع بزرگی برای آلودگی محیط زیست هستند. علاوه بر این، بیشتر پلاستیک ها از نفت خام به دست می آیند که یک منبع تجدید ناپذیراست. اما تکنولوژی جدید، امکان تبدیل منابع تجدید پذیر به پلاستیک و صمغ مصنوعی را ممکن کرده است. این مواد پایدار هستند زیرا منابع فسیلی را ذخیره می کنند و اگرچه هنوز زیست تخریب پذیر نیستند اما پیشرفت بزرگی برای علم در نظر گرفته می شود.

نایلون

نایلون از خانواده پلیمرهای مصنوعی است و اولین بار در سال ۱۹۳۵ تولید شد. نایلون اولین فیبر مصنوعی بود که به صورت انبوه تولید شد. این امر به دلیل نیاز زیاد به جایگزینی ابریشم و کنف در چتر نجات در طول جنگ جهانی دوم بود. در آن زمان از نایلون برای تولید لاستیک، چادر، پانچو و سایر تجهیزات نظامی استفاده می شد.

نایلون بسیار قابل اشتعال است و به جای ذوب شدن می سوزد. کاملا الاستیک و بسیار قوی است، در برابر حشرات، حیوانات، قارچ ها و بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت بسیار خوبی دارد. از نایلون جامد برای ساخت برس های مو و قطعات مکانیکی مانند پیچ ​​و چرخ دنده نیز استفاده می شود.

پلی استر

این ماده مصنوعی به طور گسترده در صنعت نساجی استفاده می شود. اکثر لباس ها از پلی استر تهیه شده اند. برخی از انواع پلی استرهای ساخته شده توسط انسان، حتی زیست تخریب پذیر نیز هستند.علاوه بر لباس در بسیاری از پارچه های مورد استفاده در اثاثیه منزل و خانه از پلی استر استفاده می شود.

پلی استر را می توان در پیراهن، شلوار، ژاکت، کلاه، لحاف، کوسن، مبلمان روکش دار و حوله یافت کرد. پلی استر صنعتی برای تقویت لاستیک ها، کمربندهای ایمنی و برای تقویت پلاستیک های بسیار جاذب استفاده می شود. پلی استر در برابر لکه بسیار مقاوم است. تنها رنگ هایی که می توانند این ماده مصنوعی را رنگ کنند، رنگ های به اصطلاح پراکنده هستند.

فیبر کربن

یک پلاستیک تقویت شده، محکم و سبک حاوی کربن است. ساخت فیبر کربن می تواند پرهزینه باشد اما به طور گسترده در صنایع خودروسازی، هوافضا، مهندسی عمران، ورزش و سایر صنایع تکنولوژیکی استفاده می شود.

کولار

کولار یک پلاستیک بسیار قوی است. این پلاستیک از الیافی ساخته شده است که به شدت با یکدیگر فشرده می شوند. این ماده مصنوعی یک سوپر پلیمر محسوب می شود که در دهه ۱۹۷۰ به بازار معرفی شده است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید