تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

جرم چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

مقالات (عمومی)
جرم چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

جرم چیست؟ جرم اندازه گیری مقدار ماده موجود در یک جسم است و ترکیبی از تعداد کل اتم ها، چگالی اتم ها و نوع اتم های یک جسم است. جرم معمولا برحسب کیلوگرم اندازه گیری می شود و در فیزیک روش های مختلفی برای تعیین مقدار آن وجود دارد. دو مورد از رایج ترین آنها جرم اینرسی و گرانشی هستند.

 

جرم اینرسی با میزان مقاومت جسم در برابر شتاب تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر دو جسم را تحت شرایط یکسان با نیروی یکسان قرار دهید، جسمی که جرم کمتری دارد سریع تر شتاب می گیرد. جرم گرانشی اندازه گیری میزان گرانش یک جسم بر اجسام دیگر است. همچنین می تواند اندازه گیری میزان گرانش یک جسم از جسم دیگر باشد.

 

هنگامی که دانشمندان می خواهند جرم را بر حسب اتم ها و مولکول ها بیان کنند، از واحد جرم اتمی استفاده می کنند که به اختصار  u نامیده می شود. یک واحد جرم اتمی برابر با ۱/۱۲ جرم کربن ۱۲ است. اندازه گیری جرم می تواند یک علم دشوار برای تجزیه و تحلیل باشد، زیرا این اندازه گیری تا حد زیادی به ابعاد دیگری از جمله اثربخشی گرانش متکی است.

تفاوت بین جرم و وزن چیست؟

وزن با جرم متفاوت است. وزن اندازه گیری نیروی گرانش روی یک جسم است. جرم یک جسم هرگز تغییر نمی کند، اما وزن یک شی می تواند بر اساس مکان آن تغییر کند. به عنوان مثال، شما ممکن است روی زمین ۱۰۰ پوند وزن داشته باشید، اما در فضای بیرونی شما بی وزن خواهید بود.

 

با این حال، شما همیشه همان جرمی را که در فضای بیرونی دارید، روی زمین خواهید داشت. در ایالات متحده جرم را معمولا بر حسب پوند اندازه ‌گیری می‌ شود اما در فیزیک وقتی وزن را به عنوان یک نیرو توصیف می ‌کنیم، معمولاً با نیوتن اندازه‌ گیری می‌شود که به اختصار «N» خوانده می ‌شود.

 

تبدیل جرم به وزن از آنجایی که گرانش روی زمین نسبتاً ثابت است، وزن نیز ثابت خواهد بود. این به ما امکان می دهد از فرمولی برای تبدیل وزن به جرم یا جرم به وزن استفاده کنیم. فرمول این است:

نیرو = جرم × شتاب

یا

 f = ma

تعریف جرم در فیزیک

جرم چیست؟ جرم در فیزیک اساسی ترین خاصیت ماده و یکی از کمیت های اساسی است. جرم به عنوان مقدار ماده موجود در یک جسم تعریف می شود. واحد جرم SI کیلوگرم است.

 

جرم جسم ثابت است. در هر زمان تغییر نمی کند تنها در برخی موارد شدید که مقدار زیادی انرژی به جسمی داده می شود یا از آن گرفته می شود، ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. به عنوان مثال، در یک واکنش هسته ای، مقدار کمی از ماده به مقدار زیادی انرژی تبدیل می شود، این باعث کاهش جرم ماده می شود.

واحد جرم چیست؟

واحدهای مختلفی برای محاسبه این کمیت وجود دارد، مانند کیلوگرم، گرم، پوند و غیره، اما واحد جرم SI  کیلوگرم است. هر واحد اندازه گیری را می توان با استفاده از یک فرمول تبدیل مناسب به واحدهای دیگر تبدیل کرد بدون اینکه تأثیری بر معنا و ماهیت کمیت اندازه گیری شود.

جرم چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

جرم چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

هر کیلوگرم چند گرم است؟

همانطور که شما اکنون می دانید، جرم و وزن دو چیز متفاوت هستند. وقتی نوبت به اندازه گیری جرم می رسد، برای انجام این کار به یک واحد نیاز داریم. واحدهایی که برای اندازه گیری جرم استفاده می کنیم گرم و کیلوگرم هستند. هرچند می دانید که واحدهای توزین جرمی چقدر گسترده هستند اما آنهایی که بیشتر استفاده می شوند گرم و کیلوگرم هستند. شما برای حل مشکلات، هم در ریاضیات و هم در زندگی روزمره، باید بتواند بین این دو تبدیل شود.

 

پس هر کیلوگرم چند گرم است؟ کیلو یک واحد اعشاری است که برای نشان دادن هزار استفاده می شود، بنابراین یک کیلوگرم هزار گرم است. بیایید به یک مثال نگاه کنیم تا ببینیم چگونه می توان در هر کیلوگرم چند گرم است:

۶.۲  کیلوگرم چند گرم است؟

فهمیدن این پاسخ بسیار ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که کیلوگرم های خود را در ۱۰۰۰ ضرب کنیم تا به عدد گرم برسیم. با انجام این کار:

 ۶.۲ کیلوگرم در ۱۰۰۰ = ۶۲۰۰

محاسبه چند کیلوگرم در هر  گرم نیز به همین راحتی است. ما فقط این فرمول را برگردانیم، که چیزی شبیه به این است:

۶۲۰۰ / ۱۰۰۰ = ۶.۲ کیلوگرم

جرم حالت سکون

برای اندازه گیری دقیق تر این کمیت باید به مفهوم جرم حالت سکون که به جرم ذاتی نیز معروف است اشاره کنیم. در واقع جرم سکون یک جسم در هر شرایطی ثابت است. آلبرت انیشتین نشان داد که جرم در واقع با سرعت افزایش می ‌یابد، اگرچه این اثر تنها در سرعت ‌هایی قابل توجه است که کسر قابل توجهی از سرعت نور هستند.

 

یکی از قوانین اساسی شیمی، بقای جرم است. جرم محصولاتی که از یک واکنش پدید می آیند همیشه با جرم محصولات وارد شده به واکنش یکسان است. واکنش های شیمیایی به اندازه واکنش های هسته ای از معادله انیشتین E = mc2 پیروی می کنند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید