تلفن 021-88848547   021-88317033

ارسال مواد خریداری شده به سراسر کشور در اسرع وقت

با مضرات و عوارض کلر آشنا شوید

شیمیایی
با مضرات و عوارض کلر آشنا شوید

تصور بسیاری از افراد این است که کلر به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و گندزایی که دارد هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد. در حالی که این تصور غلط است و کلر همان اندازه که مزایا دارد می تواند عوارض و خطراتی نیز داشته باشد. در ادامه با جهان شیمی همراه باشید تا با مضرات و عوارض کلر آشنا شوید.

خطرات احتمالی کلر استخر برای شناگران در کنار محافظت از آب استخرهای شنا در برابر باکتری ها و سایر مواد مضر مسئله ای است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند. مانند همه مواد شیمیایی خانگی، هنگام نگهداری و استفاده از کلر باید از روش های مناسب پیروی کرد تا از  مشکلات ایمنی جلوگیری شود.

اولین قانون ایمنی کلر و همه مواد شیمیایی خانگی این است که از دستورالعمل سازنده برای استفاده و ذخیره سازی ایمن پیروی کنید. این واقعیت که کلر یک ماده شیمیایی رایج است به این معنی نیست که در صورت استفاده نادرست خطرناک نیست. واقعیت این است که کلر سمی، قابل اشتعال و خورنده است.

ولی کلر هنگامی که به درستی ذخیره و استفاده شود، می تواند برای تصفیه آب و ضد عفونی آب استخر مورد استفاده قرار بگیرد. کلر در صورت استفاده نادرست، خطرات جدی مانند بیماری، جراحت، آتش سوزی و انفجار ایجاد می کند. در ادامه مقاله در رابطه با خطرات احتمالی کلر استخر برای شناگران توضیحاتی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کلر چیست؟

کلر یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی با عدد اتمی ۱۷ می باشد. کلر در حالت آزاد به صورت گاز می باشد و از خواص اصلی آن می توان به ضدعفونی کنندگی اشاره کرد. به همین دلیل بشریت از دیرباز این ماده برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب آشامیدنی استفاده می کند به طوری که استفاده از کلر در آب شهرداری سابقه بیش از ۸۰ سال را دارد. یکی دیگر از کاربردهای مهم کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر است.

کلر جامد با ترکیب کلیسم هیپوکلریت یکی از رایج ترین اشکال کلر است کبه صورت پودر کلر و قرص کلر عرضه می شود.

عوارض کلر در آب استخر چیست؟

علاوه بر نگرانی های ایمنی مربوط به عوارض کلر در آب آشامیدنی، شنا در آب هایی که با این ماده شیمیایی تصفیه شده اند خطراتی نیز دارد. از جمله عوارض کلر در استخر عبارتند از:

  • از جمله مضرات کلر استخر برای پوست می توان به افزایش جذب سموم از طریق پوست اشاره کرد.
  • یکی دیگر از مضرات کلر استخر برای پوست تحریک پوست و ایجاد بثورات پوستی از جمله اگزما است.
  • می تواند باعث سوزش و خارش چشم شود.
  • از جمله مضرات کلر برای ریه این است که می تواند انواع مشکلات برونش، از جمله آسم را تحریک یا تشدید کند.
  • ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض کلر و انواع خاصی از سرطان تائید شده است.
  • تاثیر سفید کنندگی روی لباس و موها از عوارض کلر استخر برای مو و لباس هاست.

چرا استخرهای شنا باید ضد عفونی شوند؟

استخر ممکن است حاوی انواع ترکیبات بیماری زا باشد و انسان ها تنها بخشی از این مشکل هستند. آب ممکن است توسط منابع دیگر آلوده شود. مواد آلی که از برگ های پوسیده می ریزد، فضولات پرندگان، آب باران آلوده به قارچ یا موجودات مرده برخی از این آلودگی ها هستند.

بنابراین ضدعفونی آب ایده خوبی است و راه های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ از جمله اشعه ماوراء بنفش و تصفیه آب با قرص کلر یا کلر مایع یا محلول مس-نقره.

اما کلر محبوب ترین روش ضد عفونی آب استخر است. کلر ارزان و نسبتاً موثر است و هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، شناگران را از طیف وسیعی از عوامل بیماری زا محافظت می کند. استفاده از کلر از سبز شدن آب استخر جلوگیری کرده و میزان مصرف پودر کلر نیز بستگی به بزرگی استخر شما دارد.

مضرات کلر برای ریه

چندین مطالعه انجام شده در بلژیک و هلند، مضرات کلر برای ریه و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را نشان داده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه کودکانی که قبل از ۲ سالگی در معرض استخرهای حاوی کلر قرار گرفتند بیشتر در معرض آسم، آلرژی تنفسی و برونشیولیت و  التهاب برونشیول ها بودند.

تحقیقات دیگر درباره عوارض کلر استخر برای کودکان انجام شد که نشان می دهد کودکانی که در سنین قبل از ۲ سالگی در معرض آب استخر قرار می گیرند با میزان بالاتری ریسک ابتلا به اگزما، التهاب مجاری هوا و حساسیت به کنه های آرد آلود را دارند.

مطالعه روی بیش از ۸۰۰ نوجوان بلژیکی نشان داد کودکانی که ساعات بیشتری را در استخرهای حاوی کلر می گذرانند، بیشتر از آسم، تب یونجه و سایر آلرژی رنج می برند. با این حال در بین نوجوانانی که در استخرهای ضد عفونی شده  با محلول مس-نقره شنا می کردند، خطر آلرژی تنفسی افزایش نیافت.

اگرچه چنین نتایجی نگران کننده به نظر می رسد اما چندین مطالعه بزرگ تر  که در آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس انجام شده است؛ هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض کلر استخر و بیماری های تنفسی پیدا نکرده اند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کلر

جایگزین مناسب برای کلر استخر چیست؟

جایگزین های طبیعی و عاری از مواد شیمیایی برای کلر موجود در آب استخر وجود دارد. اگر برای ذخیره کلر در ملک خود راحت نیستید یا ترجیح می دهید در استخر خود از مواد شیمیایی استفاده نکنید بهتر است یکی از گزینه های ذکر شده در زیر را در نظر بگیرید.

کپسول های فاقد کلر

کپسول های یونیزاسیون بدون کلر می تواند آب استخر را بدون مواد شیمیایی و بدون نیاز به پودر کلر یا قرص کلر ضد عفونی کنند. این محصول باکتری ها، جلبک ها، میکروب ها و سایر ارگانیسم های خطرناک برای انسان را از آب استخر شنا حذف می کند. استفاده از این محصول آسان است. به سادگی یک کپسول را در کلرزن استخر خود بیندازید تا بقیه کار فرآیند یونیزاسیون را انجام  دهد. این فرآیند تقریباً دو هفته طول می کشد. برای تمیز نگه داشتن استخر و ایمن بودن آن برای شنا، کپسول یونیزاسیون را باید سالی یکبار تعویض کنید.

پریستاین بلو

این محصول بدون استفاده از کلر، از آب استخر شما در برابر جلبک ها و باکتری ها محافظت می کند. پریستاین بلو بدون سفید کننده است و ذخیره آن نسبت به کلر ایمن تر است. آب استخر برای شنا بلافاصله پس از استفاده از آن ایمن است و آزمایش روزانه آب مورد نیاز نیست.

فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا سیستم نگهداری استخر با کلر یا بی کلر برای شما مناسب است. استفاده از مواد شیمیایی بدون خطر نیست. محصولات کاملاً طبیعی خطرات مشابه مواد شیمیایی را ندارند، اما بحث در مورد میزان موثر بودن آنها در مورد جلوگیری از باکتری های مضر و سایر مواد آلی وجود دارد. صرف نظر از اینکه چه نوع سیستم تعمیر و نگهداری برای استخر خود انتخاب می کنید، لازم است تمام دستورالعمل ها را برای استفاده و ذخیره سازی ایمن کلر با دقت دنبال کنید.

کلام آخر

ما در اینجا به طور مفصل درباره عوارض کلر در استخر صحبت کردیم که این عوارض شامل مشکلات پوستی، مشکلات تنفسی، سوزش و خارش چشم و … است. اما در صورتی که از کلر استخر به مقدار مجاز استفاده کنید؛ این ماده هیچ خطری برای شما نخواهد داشت داشت. ما در مقاله ای جداگانه درباره اینکه مقدار مناسب کلر استخر باید چقدر باشد صحبت کرده ایم اگر می خواهید از مضرات کلر استخر در امان باشید روی لینکی که در سطر پایین گذاشته ایم کلیک کنید و حتما آن را مطالعه کنید.

شایان ذکر است که استفاده از کلرهای با کیفیت استخر مثل پودر کلر سلوکس تا حد زیادی عوارض خطرناک ناشی از کلر را کاهش می دهد.

سوالات متداول عوارض کلر

چرا کلر استخر باعث تحریک پوست می شود؟

کلر چربی طبیعی پوست را از بین می برد و باعث خشکی پوست و تحریکات پوستی می شود.

چگونه پس از شنا کلر را از بدن خود پاک کنیم؟

دوش گرفتن و شستشو بعد از شنا کردن برای از بین بردن کلر از بدن کفایت نمی کند و برای حذف کلر نیاز به استفاده از محصولات حذف کلر ساخته شده بر پایه ویتامین c است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید